صنعت گردشگری و هتلداری

>, گردشگری, هتل و هتلداری>صنعت گردشگری و هتلداری

صنعت گردشگری و هتلداری

صنعت گردشگری و هتلداریReviewed by sunrise on Jul 26Rating: 5.0صنعت گردشگري و هتلداریبه عقيده برخي از نظريه پردازان جهاني، ((صنعت گردشگري)) صنعت غالب هزاره سوم است . واقعيت آن است كه ظرفيتهاي بازار مصرف در قبال بسياري از فرآورده هاي صنعتي معمولي اشباع شده و شرايط اقليمي و ذخاير طبيعي كره ي زمين، از اين پس توان تضمين دوام و توسعه ي بسياري از صنايع موجود را ندارد.

به عقیده برخی از نظریه پردازان جهانی، ((صنعت گردشگری)) صنعت غالب هزاره سوم است . واقعیت آن است که ظرفیتهای بازار مصرف در قبال بسیاری از فرآورده های صنعتی معمولی اشباع شده و شرایط اقلیمی و ذخایر طبیعی کره ی زمین، از این پس توان تضمین دوام و توسعه ی بسیاری از صنایع موجود را ندارد. از این رو چنین به نظر می رسد که گردشگری با همه ی زیر شاخه های خود، قوی ترین ، پایدارترین و بی خطرترین بخشی است که می تواند فرصتهای بی شماری را برای اشتغال و فعالیتهای معنادار، به ساکنان کره ی زمین عرضه نماید و گردش اقتصاد کلان جهان امروز را، در فضایی صلح آمیز و به دور از خطرات زیست محیطی به نحوی استوار و توسعه پذیر، پشتیبانی کند.

کشور عزیز ما ایران یکی از سرزمینهایی است که از قابلیتها و ظرفیتهای گردشگری فراوانی برخوردار است. از این رو در گذار به سوی توسعه ی پایدار بخش گردشگری می تواند حجم بزرگی از راهبردهای اقتصادی و اجتماعی میهمن ما را به صورتی مطلوب اشغال کند. بر این اساس با وجود همه ی کاستیهایی که معمولا در برنامه ریزی ها و راهبردسازیهای کشور ما مشاهده می شود اما مدیریتهای عالی کشور به این بخش بی توجه نیستند و علی رغم تمامی محدودیتهای موجود توسعه روز افزونی در حوزه ی فعالیتهای گردشگری ایران مشهود است. بنابراین زمینه را برای حضور افراد علاقه مند و دارای دانش تجربه و انگیزه در این صنعت رو به رشد فراهم و بسیار مساعد است. به خصوص قابلیتهای فراوانی برای توسعه دانش و مهارتهای مربوط به گردشگری موجود است.

یکی از اصلی ترین موضوعات مربوط به گردشگری موضوع سکونت گردشگران است. چون گردشگران در هر حال برای اقامت و برآوردن نیازهای اولیه زیستی می باید در مکان مناسبی مستقر و در آنجا ساکن شوند. از این رو از گذشته های دور در همه جای جهان و در کشورهای مختلف اقامتگاههایی برای مسافران و گردشگران ساخته و برای پذیرایی از آنان ترتیبات خاصی برقرار می شده است.

در کشور ما کاروانسراهای بسیاری از سده های گذشته به جا مانده که معماری بعضی از آنها از جمله کاروانسرای رباط شرف در نزدیکی سرخس در نوع خود شاهکار است و امروزه بصورت یک جاذبه ی تاریخی مورد بازدید گردشگران خارجی واقع می شود.

در حال حاضر هتل های بزرگ و کوچک بسیاری در پایتخت و شهرهای بزرگ ایران ساخته شده که البته با ظرفیتهای گردشگری این کشور متناسب نیست و اگر بنا باشد از همه ی این ظرفیتها بهره گیری شود به هیچ وجه این تعداد هتل نمی تواند پاسخگوی گردشگران باشد. اما بدتر از آن ناکارآمدی و عدم تخصص نیروی انسانی شاغل در واحدهای پذیرایی کشور ماست.

هنگامی که گردشگر خسته از طی راهی طولانی به محیطی بیگانه وارد می شود و با آداب عادات و پدیده های متفاوت و آب و هوایی نا آشنا برخورد می کند خواه ناخواه گرفتار حساسیتها و سرگردانیهایی خواهد شد. بنابراین مسئولان و کارکنان هتل و اقامتگاهی که او به آنجا وارد می شود می باید از دانش تجربه و مهارتهایی عمیق و گسترده برخوردار باشند تا بتوانند روحیات علایق و پسندها و انتظارات گردشگر را در نخستین رویارویی بشناسند و در پذیرش و هدایت وی رفتاری خوشایند و متناسب نشان داده و در لحظه های آغازین سفر گردشگر را با تجربه هایی شیرین و خاطره انگیز مواجه و او را از گذراندن روزها و شبهایی سرشار از رفاه امنیت و دیدارهای معنوی و شادی بخش مطمئن سازند.

اولین کسانی که در هتل به عنوانی اقامتگاه گردشگر پذیرای این میهمانان تازه وارد هستند کارکنان ریسپشن یا پذیرشگران می باشند. هر چند وظیفه ی اصلی این افراد انجام تشریفات رسمی پذیرش از جمله بررسی اوراق هویت ثبت نام و نشان گردشگر در دفاتر و یادداشت ایام اقامت وی و سایر اطلاعات لازم و در نهایت تعیین اتاق مخصوص برای گردشگر می باشد اما در کنار این امور رسمی که بعضی از آنها حتی جنبه ی قانونی دار پذیرشگر باید به عنوان یکی از اصلی ترین افرادی که در طول سفر با گردشگر ارتباط خواهد داشت پایه گذار در روابطی مطلوب و دلپذیر با وی بوده و همچنان که پیش تر اشاره شد فضای سفر را به صورتی مطبوع و اطمینان بخش به تازه واردان معرفی و عرضه کند بدیهی است که کارکنانی بی اطلاع خسته و بی انگیزه نه تنها از عهده انجام چنین وظیفه ی به نحو مطلوب بر نخواهند آمد بلکه با رفتاری نا مناسب و رنجش آور سبب بیزاری گردشگر می شوند و چه بسا صدقات مادی و معنوی پر دامنه ای را به صنعت رو به رشد گردشگری وارد می کنند.

با توجه به مراتب بالا در این نوشته سعی شده است دانستنی های سودمندی که می تواند آمادگیهای لازم را در یک پذیرشگر برای ارائه ی خدمتی مطلوب ایجاد کند براساس علم روانشناسی به این عوامل زحمتکش و تاثیر گذار عرضه شود. امید آنکه این عزیزان از مطالب این کتاب بهره بگیرند و با عنایت به رهنمودهای دانش روانشناسی و با تجزیه و تحلیل تجارب شخصی خود به صورتی مطلوب و دلپذیر با گردشگران داخلی و خارجی برخورد و بدین ترتیب هتل محل کار خویش را به کانونی برای رونق و پیشرفت صنعت گردشگری تبدیل نمایند

توسط |مرداد ۵ام, ۱۳۹۵|موضوعات: کل دسته ها, گردشگری, هتل و هتلداری|برچسب: , |0 نظر

ارسال نظر

  • هشدارReviewed by Sunrise on Nov 5Rating:

    هشدار
    با توجه به شیوع ویروسی جدید که باعث خرابی فایل های دیتابیس می گردد، از کلیه کاربران خواهشمند است حتما بصورت روزانه از دیتابیس سرور نرم افزار طلوع فایل پشتیبان تهیه گردد.
    بدیهی است در صورت عدم انجام این کار و ویروسی شدن سیستم هیچ مسئولیتی متوجه شرکت نخواهد بود.

  • تلگرامReviewed by Sunrise on Nov 12Rating:

    جهت برقراری ارتباط هر چه بیشتر با شما مشتریان محترم و کسب اخبار جدید این مرکز، از این پس شما می توانید از طریق کانال تلگرام این مرکز با ما در ارتباط باشید.
    عضویت در این کانال جهت اطلاع از موارد زیر می باشد:
    ۱- تازه های نرم افزارهای طلوع زاینده رود
    ۲- خدمات پشتیبانی نرم افزار
    ۳- نسخه های به روز شده نرم افزار طلوع زاینده رود
    ۴- لیست قیمت کلیه نرم افزارها
    ۵- اطلاعیه های جدید سازمان مالیاتی کشور
    ۶- اطلاعیه جدید اتحادیه های اصناف
    ۷- اطلاعیه و اخبار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

    لازم به ذکر است با عضویت در کانال نرم افزار طلوع زاینده رود :
    – اعضا گروه برای دیگر اعضا قابل روئیت نمی باشد.
    – فقط مدیر گروه اجازه ارسال مطلب را دارد.
    – نرم افزار طلوع زاینده رود به عنوان مدیر کانال ، تنها در زمان اندکی از روز میتواند در خدمت این گروه باشد، اگر این زمان کمتر از چیزی است که انتظارات شما را برآورد می سازد،پیشاپیش پوزش می طلبیم.

    آدرس ربات تلگرام طلوع: @SunriseIR_bot