۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۸ روزی که مردم تهران نخستین اتوبوسهای دو طبقه را در خیابانهای تهران تماشا کردند، از آن به عنوان غول بیشاخ و دم یاد کردند و هر کسی رسید متلکی بار آن کرد و لطیفههایی برای آن ساختند از جمله اینکه راننده این اتوبوس کجا قایم شده است؟! یا اینکه بعضی به شوخی از راننده میپرسیدند آقا طبقه بالا کجا میرود؟
خداحافظی ایرانیها با اتوبوسهای دو طبقه
با وجود اینکه به نظر میآمد اتوبوسهای دو طبقه میتوانستند در وانفسای پرترافیک خیابانهای تهران، وسیلهای خوب و پرظرفیت برای تردد درونشهری باشند اما حدود ۲۳ سال پیش در چنین روزهایی تصمیم گرفته شد که همه آنها به گاراژ «هنگام» منتقل شوند و دیگر در سطح خیابانهای تهران تردد نکنند. گاراژ «هنگام» همان پارکینگ قدیمی شرکت اتوبوسرانی واحد تهران است که در ضلع شمالی بیابانهای اطراف بلوار سیدخندان (رسالت) ساخته شده بود و با ساختوسازهای مسکونی در اطراف آن، ناگهان در محدودهای متراکم از بافت مسکونی شمال شرق تهران قرار گرفت و برای انتقال آن به خارج از تهران در زمان غلامحسین کرباسچی اعتراضهای شدیدی شده و بخشی از همین محل، کمکم به گورستان اتوبوسهای دو طبقه تبدیل شد. اما ۱۶ سال بعد از به گاراژ رفتن دو طبقهها، مدیران جدید شرکت واحد ناگهان دچار احساسات نوستالژیک شدند و ۲ نمونه از همان اتوبوسها را بازسازی کردند و در روز دهم آبان ۱۳۸۷ در مراسمی این دو اتوبوس دو طبقه قدیمی را برای نمایش در «ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل شهری تهران» در خیابانهای پایتخت به حرکت در آوردند و مردم هم کلی دچار احساسات ویژه و شور و حال نوستالژیک شدند.
به گزارش ایسنا ؛ امین غلامعلی، یکی از مجریان خصوصی این تورها گفت: علاوه بر این اتوبوس دو طبقه روباز که از چین وارد شده، سفارش چهار دستگاه دیگر داده شده است که به محض انجام امور اداری مربوطه، آن اتوبوس ها نیز وارد می شوند.
به گفته او، در صورت انجام استعلام ها، صدور مجوزها و پلاک، حرکت این اتوبوس در مسیری که مشخص شده از اول مارس، دهه دوم اسفندماه ۹۵ آغاز می شود.
رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره اجرای Sightseeing با این اتوبوس های دو طبقه بدون سقف در تهران، گفت: این اتوبوس منتظر شماره گذاری و استعلام ها بوده که لازم است مراحل مربوطه را پشت سر بگذارد تا اجازه حرکت در خیابان های شهر را پیدا کند. در هر حال قرار است طرح جدیدی اجرا شود که در چنین شرایطی حتما مشکلاتی پیش می آید.
او با بیان این که برای حرکت این اتوبوس دو رینگ گردشگری تعریف شده، درباره جانمایی ایستگاه های این اتوبوس و همچنین هماهنگی با سایر نهادها، توضیح داد: این طرح نه تنها در کمیسیون امنیت گردشگران استان تهران مطرح شده، بلکه به همه دستگاه های مربوطه از جمله اداره راهنمایی و رانندگی، شهرداری، نیروی انتظامی و حتی راه و شهرسازی و محیط زیست فرستاده شده تا نظرات شان را بدهند که مثلا با ایستگاه های محل توقف این اتوبوس موافق اند و یا پیشنهاد دیگری دارند و اگر مخالف اند علت آن را پیش از اجرای طرح اعلام کنند که البته ما هنوز مخالفتی روی این طرح دریافت نکرده ایم.
بلیت های این اتوبوس با اعتبار زمانیِ از ۲۴ تا ۷۲ ساعت، از ۱۴۰ هزار تومان (۴۰ دلار) تا ۲۱۰ هزار تومان (۶۰ دلار) قیمت گذاشته شده که طبق اظهارات مجری خصوصی این تور، امکان کاهش آن برای گردشگران ایرانی وجود دارد. اتوبوس مجهز به راهنمای زنده و شنیداری است که به دو زبان فارسی و انگلیسی درباره جاذبه هایی که در این مسیرها وجود دارد اطلاعات ارائه می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بیان کرد: امیدواریم تا دهه دوم اسفندماه، هماهنگی ها برای اجرای تور HOP-ON HOP-OFF انجام شود. ما فکر می کنیم چون تا به حال مخالفت جدی با این طرح نشده، پس می توان این کار را شروع کنیم.
حرکت این اتوبوس ها در دو مسیر تهران قدیم و بزرگ از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر خواهد بود. نخستین ایستگاه در مسیر «بافت تاریخی تهران»، میدان امام خمینی (ره) است که حرکت اتوبوس در این مسیر از میدان حسن آباد، چهارراه سپه، چهارراه ولیعصر (عج)، چهارراه کالج، چهارراه قوام (سی تیر)، چهارراه استانبول، بهارستان تا سرپولک، چهارراه مولوی، میدان اعدام و چهارراه گلوبندک خواهد بود.
مسیر دوم با عنوان «تور تهران بزرگ» نیز از میدان تجریش آغاز می شود و تا میدان دربند (قدس)، پارک وی، اراضی عباس آباد، هفت تیر، سفارت قدیم آمریکا، میدان فردوسی، تئاتر شهر، میدان و برج آزادی، برج میلاد، نمایشگاه بین المللی تهران و باغ فردوس ادامه دارد.
بلیت های این اتوبوس با اعتبار زمانیِ از ۲۴ تا ۷۲ ساعت، از ۱۴۰ هزار تومان (۴۰ دلار) تا ۲۱۰ هزار تومان (۶۰ دلار) قیمت گذاشته شده که طبق اظهارات مجری خصوصی این تور، امکان کاهش آن برای گردشگران ایرانی وجود دارد. اتوبوس مجهز به راهنمای زنده و شنیداری است که به دو زبان فارسی و انگلیسی درباره جاذبه هایی که در این مسیرها وجود دارد اطلاعات ارائه می کند.
Leave A Comment