مدیریت هتلداری چیست؟

Hotel Managment

ابتدا اجازه دهید تفاوت دو کلمه مدیریت هتلداری (Hotel management) و مدیر هتل (Hotel Manager) را مشخص کنیم بر اساس تعریف دایره المعارف ویکیپدیا مدیریت هتلداری عبارت است از مطالعه در مورد صنعت میهمان نوازی . این مطالعه ممکن است در دانشگاه صورت بگیرد که منجر به گرفتن مدرک دانشگاهی شده و یا در مدارس تخصصی آموزشی انجام شود . لذا به دوره آموزشی که یک مدیر هتل میباید بگزاند تا تبدیل به مدیر هتل شود مدیریت هتلداری گفته میشود . این دوره میتواند شامل دروس مالی ، اغذیه نوشابه ، گردشگری و همچنین کار عملی باشد.

اما مدیریت هتل دارای تعریف متفاوتی است . مدیر هتل وظیفه انجام روزانه مدیریتی هتل از طریق دیگران را دارد . شاید یکی از زیبا ترین تعریفاتی که در مورد مدیریت وجود دارد این باشد که مدیریت به معنای انجام کارهای سازمان از طریق دیگران و با دیگران در راستای هدف سازمانی است همچنین در تعریفی دیگر مدیریت به عنوان تصمیم گیری تعریف شده است .

مدیر هتل علاوه بر مدیریت کارکنان دارای مسئولیت های مالی همچون بودجه بندی ، برنامه ریزی و سازماندهی تمامی خدمات هتل میباشد. که شامل تمامی فعالیت ها در اماکن عمومی هتل (front-of-house) همچون پذیرش ،  میز اطلاعات (concierge) ، رزرواسیون و فعلیت های اغذیه و نوشابه و همچنین قسمت خانه داری میباشد.

در هتل های بزرگ یک تیم مدیریتی تمامی فعالیت ها را در دست میگیرند و فعالیت هایی همچون هدف گزاری برای قسمت هایی همچون بازاریابی بوسیله تیم مدیریت هتل به انجام میرسد .

 

hotel managment

وظایف عمومی مدیر هتل :

به صورت معمول مدیر هتل دارای وظایفی است که جدا از بزرگی و کوچکی هتل در تمامی واحد های اقامتی مشترک میباشد

  • برنامه ریزی و سازماندهی تمامی فعالیت های اقامتی ، غذا و نوشابه و سایر خدمات هتل
  • ترویج بازاریابی و توسعه کسب و کار
  • بودجه بندی ، برنامه ریزی مالی و در همان حال کنترل هزینه ها
  • بررسی و حفظ سوابق مالی
  • تنظیم و دست یابی به اهداف فروش و سود آوری
  • تجزیه و تحلیل ارقام فروش و برقراری استراتژی ها درآمدی
  • استخدام ، اموزش و پایش همکاران در هتل
  • ارائه برنامه های کاری برای افراد و تیم های کاری
  • برگزاری جلسات و خوش آمد گویی به میهمانان
  • بررسی  شکایات و رفع آن
  • پرداختن به مشکلات و عیب یابی آن ها
  • حصول اطمینان از بخوبی برگزار شدن مجالس و سمینار ها
  • نظارت بر تعمیر و نگه داری و بازسازی
  • بستن قرارداد با پیمانکاران بیرونی هتل
  • اطمینان از اجرا شدن راهکار های امنیتی در هتل
  • انجام بازرسی های دوره ای جهت حصول اطمینان از عملکرد مناسب واحد های کاری هتل
  • حصول اطمینان از رعایت موارد ایمنی و بهداشتی مطابق با قوانین سازمان بهداشت و سازمان های مرتبط

آنچه مسلم است بسیاری از این وظایف در هتل های بزرگ توسط سایر مدیران به انجام میرسد و معمولا در هتل های بزرگ مدیریت هتل کمتر با میهمانان در ارتباط است اما بجای آن با مدیران خود ارتباط بیشتری دارد در چنین هتل هایی نقش نظارتی مدیر هتل پر رنگ تر میشود و بیشتر با آمار و ارقام کار خواهد نمود . وظایف یک مدیر هتل به صورت روزانه به انجام میرسد و وی همواره میباید بکوشد که تمامی بخش های مختلف را در رسیدن به اهداف مشخص شده یاری دهد . یک مدیر هتل دست نیافتی نمیتواند مدیر خوبی باشد حال چه در هتلی 2 ستاره مشغول بکار باشد و یا در هتلی 5 ستاره !

 

نویسنده : امیررضا تهرانی

https://hotelmanager.ir

به بالای صفحه بردن