هتل سبز چیست؟

چند گاهی است  واژه هتل سبز هر از چندگاهی در جامعه مدیران هتل ها به گوش میرسد اینکه از این واژه کم کم صحبت به میان میاید بسیار خوب است اما اینکه تنها از این واژه استفاده ابزاری شود جای تاسف دارد . همه ما میدانیم که کشور ما با محدودیت منابع اللخصوص در بخش انرژی روبرو است و برای مدیران هتل ها بسیار مهم است که از استاندارد های جهانی هتل سبز و معنا و مفهوم این کلمه بخوبی آگاه باشند .

ارائه شده توسط آرتور ویزمن ،رئیس شرکت Green Seal  
ابتدا با این تعریف شروع میکنیم : معنای\”سبز\” بودن یک هتل چیست .
این کلمه به معنای مسئولیت محیطی برای کم کردن تاثیرات محیطی در خرید، کارها و مدیریت طرح است .
این بدان معناست که سلامت و خوب بودن مهمانان و پرسنل باید بهبود یابد زیرا منشاء بسیاری از تاثیرات محیطی  هستند و بهبود جهانی را نیز در پی خواهد داشت،یعنی کاهش هدر رفت منابع، کاهش سموم و به صورت کلی کاهش هزینه ها. طبق تعریف ، عملکرد مناسب روشی است که از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

هتل سبز بودن به معنای توافق برای رضایت مهمان ها یا کارآمدی محصولات و یا سرویس ها نیست.

تمام محصولات و سرویس هایی که مسئولیت محیطی دارند باید خوب کار کنند در غیر این صورت ارزشمند نیستند، بنابراین مهمان ها به همان اندازه که از سرویس ها و روش های مرسوم و متداول رضایت دارند، باید از ویژگی سبز در هتل نیز رضایت داشته باشند.
سبز بودن هتل فقط برای یک قسمت هتل  اجرا نمیشود.فرض اشتباه اکثریت بر این است که محصولات سبز لزوما گران و پرهزینه هستند.
بسیاری از محصولات و روش های مسئولیت محیطی را میتوان با هزینه ی پایین و بسیار اقتصادی خریداری نمود به خصوص اگر هزینه ی صرف شده برای یک دوره ی طولانی استفاده گردد.(بعضی از محصولات ممکن است در ابتدا پرهزینه باشند اما به مرور زمان با کارایی خوب و مصرف انرژی کم میتوانند هزینه ی اولیه را جبران کنند.)
درنتیجه سبز بودن هتل لزوما یک مرحله یا شرایط کامل شده نیست بلکه فرایند ارتقا و بهبود شرایط، فرایندی ادامه دار است زیرا تکنولوژی در حال پیشرفت است.
تعریف شاخص حداقلی، کلیدی است برای تعیین اینکه چه خصوصیاتی واقعا سبز هستند. استانداردها و معیارهای مختلفی برای استانداردهای اجرایی وجود دارد که سعی میکنند این کار را در آمریکای شمالی انجام دهند، مثل
اما فقط آخرین آنها کاملا باز است و به صورت شفاف میتواند هتل را ارزیابی کند. بنابراین در ادامه ما برخی از  مبناهای استاندارد محیطی Green Seal را برای املاک مسکونی شرح میدهیم.

در ابتدا بسیار مهم است مجری طرح این مسئله را درک کند که تلاش برای حفظ خصوصیت سبز، فرایندی ادامه دار و تعهدی همیشگی است و با یکبار تلاش به اتمام نمی رسد.

این کار در ظاهر بسیار سختتر از چیزی که هست به نظر میرسد. وقتی یک کارمند تعهد به این هدف را فراگیرد معمولا با یافتن موقعیت اجرایی برای انجام بهینه ی آن، انگیزه ی بیشتری در او ایجاد میگردد.
انگیزه و عمل همزمان میتواند منجر به کاهش آلودگی، کاهش سموم و هدر رفتن منابع در عملیات و خریدها شود و در هزینه ها صرفه جویی خواهد شد و درامد مضاعفی را ایجاد میکند که در نتیجه ی این تلاش حاصل میشود.
هر مدیر مؤسسه ای در جستجوی یافتن روشی برای سودآوری و صرفه جویی در هزینه هاست که در عین حال ثبات کل عملیات و خریدها را در پی داشته باشد و البته میزان تاثیرات محیطی را شناسایی کند و این بزرگترین موقعیت برای پیشرفت محیطی است.
با در نظر گرفتن ارزش دلار به عنوان استانداردی ساده،  میتوانیم میزان هزینه ها را درک کنیم.مثلا یک هتل ممکن است در سال 100 هزار دلار هزینه ی سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه ی مطبوع، 40 هزار دلار برای منابع ژنراتورها و 25 هزار دلار هزینه ی مصرف برق داشته باشد و تنها 5 هزار دلار برای منابع اداری مثل کاغذ، هزینه کند.این معیارها به خوبی اهمیت نوع محصولات و دسته بندی های سرویس را نشان میدهند.
و این بخش مهارتی است- مدیر باید تاثیر نسبی محیطی و اهمیت هر یک از این دسته بندی ها و موقعیت تلاش برای بهبود وضعیت محیطی را درک کند.
این ارزیابی مسلما برای هر ملکی متفاوت است زیرا سن، شرایط، تجهیزات نصب شده و برنامه ی نوسازی، تا حد زیادی تاثیرات و موقعیت های بهبود بخشی را تعیین میکند.
مثلا در یک هتل قدیمی برای نوسازی بهترین بهبود دهی و کاهش هزینه میتواند پیاده سازی و جایگزینی تجهیزات سیستم HVAC باشد، در حالیکه در یک هتل نوساز احتمالا بهتر است محصولات نوردهی و ژنراتورها در اولویت قرار گیرد.
نیازی نیست مدیران نگران میزان هزینه های انجام شده برای ارزشیابی های محیطی باشند، تا زمانی که هزینه ها در چرخه استفاده از یک محصول یا سرویس در نظر گرفته میشوند، هزینه ی کلی در بیشتر موارد معیار مهم و جایگزینی منطقی برای تاثیرات محیطی خواهد بود.

 (البته صرفه ی اقتصادی به این معنی نیست که  محیط بیرونی تاثیر زیادی بگیرد و یا همه ی هزینه ها و قیمت ها را در بر گیرد، اما بعدها میتواند به عنوان مبنای مقایسه ای خوبی استفاده گردد به خصوص وقتی که هزینه ها را با دستگاه ها یا سرویس های قبلی مقایسه کنیم.)
بنابراین به طور مثال سیستم نور دهی هوشمند یا تجهیزات HVAC در طول دوره ی مصرفشان،در مقایسه با تجهیزات معمولی که در ابتدا هزینه ی کمتری دارند، به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی خواهند داشت و این تفاوت نه تنها باعث پس انداز پول صاحب ملک میشود، بلکه در نهایت آلودگی محیطی کمتری را در پی خواهد داشت.
البته اغلب تجهیزات کم هزینه و ناکارامد توسط سازنده و یا سرمایه گذار نصب میشود و در نهایت مدیر هتل گرفتار پرداخت صورتحساب های گزاف خواهد بود.

green-hotel-sunrise

هتل سبز بودن در واقع دو معنی دارد: هم برای محیط زیست و هم جیب مالکش سودمند است و این خوب است که هر مجری که کار مفیدی انجام میدهد، خود نیز از آن بهره مند خواهد شد.
و در نتیجه میبینیم که هزینه ها کاهش می یابد و بهره وری افزایش یافته و منجر به خروجی بهینه شده میگردد.
کاهش هزینه ها به واسطه ی استفاده از محصولات و روش های سبز متناوبا در بسیاری از دسته بندی ها دیده میشود. همانطور که در مثال بالا نشان داده شد، محصولاتی که در منابع انرژی صرفه جویی میکنند، به سرعت و به خوبی در بازه ی زمانی معقولی، سودآوری خواهند داشت.

در تحقیقی که برای محصولات مصرفی ارتش آمریکا انجام شد، رنگ هایی که در its huge inventory استفاده شد و از مواد دوستدار محیط زیست بودند، در هر گالن 1.73$ هزینه ی کمتری نسبت به بقیه ی انواع داشتند.در برخی از دسته بندی ها، سود هزینه ها ممکن است مستقیما اضافه نشوند یا خیلی واضح نباشند.
استفاده از مواد شیمیایی مه سموم کمتری ایجاد کنند( مثل رنگ ها، شوینده ها و…) محیط سالمتری را به وجود می آورد و مثلا باعث میشود احتمال بیماری کارکنان یا کاهش بهره وری پایین بیاید.
این نوع کاهش هزینه ها در واقع شروع بهینه سازی ساختمان است که باعث میشود انتشار مواد سمی از فرش ها، رنگ، مواد شوینده و … کم شود.ضمنا مجری هتل سبز اطمینان می یابد که وضعیت سلامت مهمان ها و کارکنان مطمئنا بهبود خواهد یافت.
افزایش بهره وری و سودآوری یکی دیگر از نتایج هتل سبز بودن است و این موضوع موقعیت رو به رشدی است برای آندسته از مجریان هتل که میخواهند پیشتاز باشند.مقاله ی بعدی در این مجموعه جزئیاتی را در مورد برخی از امتیازات تقویت درآمد مطرح میکند که در نتیجه ی معروف شدن هتل به هتل سبز در بازار حاصل میشود.
این موارد توجه بخش گسترده ای از اذهان عمومی را جلب میکند که به محیط زیست اهمیت میدهند و همچنین کارشناسان دولتی و شرکتهایی که ترجیح میدهند با حس مسئولیت در قبال محیط زیست مسافرت کنند.

بررسی اجمالی دسته بندی ها و بعضی از معیارها در استاندارد محیطی Green Seal برای املاک مسکونی، باید برخی از موقعیتهای خاص و چالش ها را برای هر ملکی که  قرار است سبز باشد، روشن کند.
استاندارد این نواحی محیطی را در بر میگیرد: کمترین میزان ضایعات، بازیافت و استفاده ی مجدد،بازده ی انرژی،حفاظت و مدیریت، مدیریت منابع آب آشامیدن، مدیریت فاضلاب، مواد پر خطر و سیاست بسته بندی های دوستدار محیط زیست.
درحالیکه این معیارها هم روش ها و هم محصولات را پوشش میدهند،مشخصات بعدی لزوما محدودتر هستند-بیشتر در روش نشان دادن معیارها-نسبت به استانداردهای محیطی Green Seal برای خود محصولات.
با این اوصاف شاخص اصلی محصول این اطمینان را بوجود می آورد که محصولات استفاده شده در هتل های سبز عموما کمتر به محیط زیست آسیب میزنند.
استاندارد فرصتی را فراهم میکند تا صاحبان املاک امکان انتخاب های محیطی را داشته باشند و بهترین سبکی را که برای نیازهای مهمانان و شرایط اقتصادی داخلی مناسب است، انتخاب نمایند.
مثلا در بخش ضایعات یک معیار تعیین میکند که از وسایل قابل تعویض و یا حتی کوچکترین ظرف مواد که برای بازیافت یا اهدا به خیریه جمع آوری میشود، استفاده گردد.پس از بحث انرژی که میتواند بازخوردهای مالی خوبی را برای ملک در پی داشته باشد، معیارهای استاندارد، شرایط خرید تجهیزات مصرف انرژی را تعیین میکند که باید جایگزین قبلی ها شوند.مثلا وسایل روشنایی باید در طی برنامه ی 5 ساله جایگزین شوند و نورهایی که 24 ساعته استفاده میشوند قبل از سایر انواع نور باید تعویض شوند.در مدیریت منابع زیر آب، نوع حوله و یا پارچه کتان برای استفاده ی مجدد مهمان هایی که چند روز اقامت دارند، در صرفه جویی در هزینه ها مؤثر خواهد بود.
برخی نیازها معمولا باید بدون اتلاف وقت برآورده شوند زیرا خریدها ممکن است به سرعت تغییر کنند.در تجهیزات فاضلاب، طبق استاندارد باید مواد شوینده ی غیر سمی و قابل تجزیه در محیط زیست استفاده شود.
مواد پرخطر عموما نباید استفاده شوند و حتی باید با دقت زیاد انبار و حمل و نقل شوند.نهایتا سیاست های خریدهای هتل سبز باید تعیین شوند و باید معیارهای خاصی برای محصولاتی مثل کاغذ، دستمال کاغذی، رنگ و شوینده ها و به ویژه برای محدودیت استفاده از مواد ناسالم در نظر گرفته شود مثل ترکیبات قابل تبخیر ارگانیک در رنگ ها و شوینده ها. در تمام آنها 36 شرط استاندارد  وجوددارد که میتوانید در این وب سایت مشاهده نمایید.

به طور خلاصه یک مجری هتل سبز در تلاش برای ساختن هتل سبز، موقعیت عظیمی را پیش رو دارد.آموختن چگونگی ایجاد ملک سبز، دانش و وقت زیادی را میطلبد و فرآیند آموزش، فرآیندی ادامه دار است. از اجرای مالی، رضایت میهمانان، سلامت میهمانان و کارمندان، سود زود بازده بدست می آید که ادامه دار خواهد بود.

 

منبع: هتل منیجر

به بالای صفحه بردن